top of page

Het vernieuwde emissiehandelssysteem (ETS 2) van de EU



Een gamechanger voor energie-intensieve bedrijven

De Europese Unie (EU) heeft altijd een voortrekkersrol gespeeld in de wereldwijde klimaatactie, en in april 2023 heeft ze opnieuw een belangrijke stap gezet door een ambitieuzer emissiehandelssysteem (ETS 2) in te voeren. Dit nieuwe systeem, dat het principe “de vervuiler betaalt” extra kracht bijzet, heeft als doel de Europese klimaattransitie te versnellen en energie-intensieve bedrijven de omslag te laten maken naar meer energie-efficiëntie. In deze blogpost verkennen we de belangrijkste aspecten ETS 2 en de implicaties ervan voor bedrijven.


Verhoogde ambities voor 2030

Om aan te sluiten bij de klimaatdoelstellingen van de EU zijn de emissiereductiedoelstellingen ambitieuzer geworden. De emissies in de ETS-sectoren moeten nu tegen 2030 met 62% dalen ten opzichte van de niveaus van 2005. Deze doelstelling vergt een collectieve inspanning van de industrieën, waardoor ze prioriteit moeten geven aan strategieën voor emissiereductie en moeten investeren in klimaatvriendelijke technologieën.


Uitfasering van gratis emissierechten

In een poging om emissiereducties verder te stimuleren, gaat de EU de gratis emissierechten voor ETS-bedrijven vanaf 2026 geleidelijk uitfaseren, dit om aan te sluiten bij het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM). Door de afhankelijkheid van gratis rechten te verminderen, moedigt de EU bedrijven aan om te investeren in duurzame praktijken, schonere technologieën toe te passen en de energie-efficiëntie te verbeteren.


Het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM)

De EU voerde het CBAM in om koolstoflekkage te vermijden. Concreet moet dit mechanisme ervoor zorgen dat de koolstofprijs voor producten die in de EU worden geproduceerd geen concurrentieel nadeel ondervinden ten opzichte van goederen die worden ingevoerd uit landen met een zwakker klimaatbeleid.


Uitbreiding naar gebouwen en transport

De EU erkent het belang van emissies uit de bouw- en transportsector en zet een apart ETS 2 op voor brandstof die wordt gebruikt in wegvervoer en gebouwen. Tegen 2027 zal dit nieuwe systeem niet alleen deze sectoren omvatten, maar ook andere gebieden zoals de verwerkende industrie.


Ook Vlaanderen heeft nu een energie- en klimaatplan

Naast de aangescherpte energiedoelstellingen die ETS 2 met zich meebrengen, voert ook Vlaanderen de druk op. Op 12 mei 2023 keurde de Vlaamse Regering het nieuwe Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) goed. Dit geactualiseerde plan bouwt verder op het initiële VEKP uit 2019 en legt sterk de nadruk op het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen in de zogenaamde ESR-sectoren, waaronder transport, gebouwen, landbouw, (lichte) industrie en afval.


De ambitie van het nieuwe VEKP 2021-2030 is om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met 40% te verminderen ten opzichte van 2005. Daarnaast beoogt Vlaanderen via het VEKP substantiële energiebesparingen van 91,845 TWh en de productie van 31.974 GWh aan hernieuwbare energie tegen 2030.


Laat u begeleiden

De vernieuwde ETS 2 en VEKP bieden voor energie-intensieve bedrijven in Vlaanderen zowel uitdagingen als kansen. Als energie-efficiëntiepartner kan Denercon een cruciale rol spelen bij het identificeren en implementeren van effectieve oplossingen om deze doelstellingen te halen. Neem vandaag nog contact op met Denercon om uw transitie naar een betere energie-efficiëntie in te zetten.

Comentarios


bottom of page